Eigenzinnige kunstenaar terug in Valkenburg

Lei Molin – Zonder titel – Collage

Museum Valkenburg presenteert een unieke overzichtsexpositie met bekende en onbekende werken van de Amsterdamse Limburger Lei Molin. Molin is een van de bekendste kunstenaars afkomstig uit de gemeente Valkenburg, geboren inBerg en Terblijt in 1927. Hij werkte als kunstenaar in verschillende stijlen en technieken, aanvankelijk figuratief maar gaandeweg abstract. In 1990 overleed Lei Molin na een indrukwekkende carrière op 63-jarige leeftijd.

Lei Molin – zonder titel – Collage

De meeste geëxposeerde werken in Museum Valkenburg zijn volgens echtgenote Nine Molin- van Caldenborgh nooit eerder getoond. “Ze waren niet eens ingelijst, daar waren we nooit aan toegekomen. Ze dateren uit zijn laatste periode. Lei wist dat hij niet lang meer te leven had. Toch wilde hij elke dag werken, ook al was hij al ziek. Maar geestelijk voelde hij zich helemaal vrij. Hij vertelde me vaak dat hij niet meer, zoals vroeger, hoefde te worstelen met de materialen. ‘Ik kan nu alles maken wat ik wil’, zei hij vaak. Dan valt er veel van je af. Die gevoelens zijn in deze laatste werken terug te zien.
Nine Molin, lange tijd eigenaresse van ‘Gallery 9’ in Amsterdam, heeft samen met Thei Voragen, oud-directeur Museum Van Bommel van Dam – in overleg met Museum Valkenburg deze expositie samengesteld.

Lees meer over deze tentoonstelling in dit bericht.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig