Museum Valkenburg: Zuid-Limburgse kunst en historie

Wie door het centrum van Valkenburg loopt, komt vanzelf langs een gebouw van mergelsteen met een hardstenen bordes. Vroeger was dit het raadhuis: een Jugendstil gebouw uit 1900, ontworpen door architect J.H.C.Kröner. Nu is hierin Museum Valkenburg gevestigd.

Kom binnen en maak kennis met Zuid-Limburgse kunstenaars uit de 20/21e eeuw. In de benedenzalen zijn wisselexposities te zien van werken van bekende schilders: Charles Eyck, Sjef Hutschemakers, Hans Truijen, Jacques Vonk, Patrick Creighton, Daan Wildschut. Of van Amsterdamse Limburgers zoals Lei Molin.

Wie Zuid-Limburg zegt, denkt zeker aan mergel. Veel gebouwen zoals dit museum, zijn opgetrokken uit mergel. Wat is dat eigenlijk? Hoe wordt het gewonnen? Kijk naar een filmpje over deze Zuid-Limburgse bouwsteen op de tussenverdieping. Deze wordt trouwens opnieuw ingericht. Eén zaal is helemaal gewijd aan de opkomst van het toerisme in Limburg, waarin Valkenburg voorop liep. Historische voorwerpen laten de tijd even stilstaan.

Nog verder terug in de tijd? Zo’n 60 miljoen jaar geleden was Zuid-Limburg een deel van de zee. Er is een indrukwekkende fossielenverzameling te zien uit de Krijttijd. Ongeveer 5000 jaar geleden was dit gebied bosrijk. Bewoners gebruikten vuursteen voor bijlen en andere gebruiksvoorwerpen. Leuk voor opa’s en oma’s met kleinkinderen.

De bovenverdieping is het terrein van hedendaagse kunstenaars: zij laten werk zien dat steeds weer verrast, of het nu abstract is of spiritueel.

Veel gezien? Even uitrusten met een gratis kopje koffie in de Museumshop. Een filmpje bekijken voor een lopende expositie. In vitrines liggen allerlei kunstvoorwerpen die te koop zijn. Van harte welkom!