Laden Evenementen

In de bovenzaal van Museum Valkenburg is van 31 maart t/m 16 juni 2019 een expositie te bezichtigen van Pauline Luiten en Jef van de Leijgraaf. Beide kunstenaars hanteren een duidelijke eigen ‘beeldtaal’ in hun werk.

Pauline Luiten (foto: Theo Solberg)

Pauline Luiten (1964) heeft aan de Kunstacademie Maasmechelen de opleiding tekenkunst gevolgd. Door haar potloodtekeningen te combineren met foto’s, collages, en het gebruik van stempels, sjablonen, thinner, kleurpotloden, gum en doezelaar, heeft zij gaandeweg een geheel eigen stijl en techniek ontwikkeld. Pauline is weliswaar een gedreven tekenaar, maar ook een verhalenverteller. Die verhalen zijn tot nu toe dicht bij haar zelf gebleven. Zij heeft nu bewust een aantal van deze verhalen in haar werk vastgelegd, waardoor in deze expositie beeld en taal zichtbaar samenvallen. De beschouwer kan zich wellicht inleven in de vertellingen van Pauline, maar hij/zij kan er mogelijk ook een eigen verhaal in terugvinden.

Jef van de Leijgraaf (foto: Theo Solberg)

Jef van de Leijgraaf (1952 – 2018) studeerde plastische vormgeving aan de Kunstacademie in Maastricht waar hij les kreeg van Appie Drielsma, Richard Schwarzenberg en Sjef Hutchemakers. Als autonoom kunstenaar liet hij zich vooral inspireren door reizen naar Italië. Dat leverde altijd nieuwe- en steeds vrijere beelden op in marmer, steen, metaal en brons, met verscheidenheid als credo. In opdracht vervaardigde Jef ook portretten en tuinobjecten. Naast zijn werk als zelfstandig kunstenaar was hij docent beeldhouwen en keramiek bij Welt en Art, ChocArt en tevens aan de Volksuniversiteit in Geleen. Jef van de Leijgraaf overleed in 2018 en het tonen van zijn werk in Museum Valkenburg mag gezien worden als een eerbetoon aan zijn unieke beeldtaal en zijn veelzijdig kunstenaarschap.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig