Laden Evenementen

Hoewel de eerste luchtballon al in 1783 in Frankrijk opsteeg en er in 1871 al eens een luchtballon strandde in Noord-Limburg, is er pas 30 jaar sprake van reguliere ballonvaart in Limburg. Het was Ton Kurvers (Kronenberg, 1944), die in 1988 Limburg ontdekte als ideale regio voor zijn ballonvaarten, niet in de laatste plaats vanwege het prachtige landschap met zijn heuvels en kastelen. Ton Kurvers ontwikkelde een ‘verdienmodel’, waarbij hijzelf zorgde voor manden en branders, waarbij bedrijven ballonnen lieten maken met hun logo erop, en betalende passagiers zorgden voor zijn inkomsten. Zo maakte hij van zijn liefhebberij zijn werk. De tentoonstelling vertelt het verhaal van deze jonge geschiedenis, toont de techniek van de heteluchtballon en beelden van het landschap zoals die alleen vanuit een ballon te zien zijn.

Ton Kurvers is de nestor van de Limburgse ballonvaart. Hij kwam vanuit Amsterdam, waar door de uitbreiding van Schiphol het ballonvaren te zeer beperkt werd en de zeewind vaak te sterk. De internationale ligging tussen België en Duitsland, en het even unieke landschap gaven de doorslag om in Limburg te starten met ballonvaren. Ton Kurvers vond met zijn onderneming onderdak in kasteel Terworm en later in kasteel Hoensbroek.

In Den Haag en Amsterdam werd al vóór de oorlog gevaren. In 1936 richtten Jo en Nini Boesman de Haagse Ballonclub op. Zij voeren met gasballons, gevuld met helium. De start van het ballonvaren in Limburg viel min of meer samen met het gebruik van de heteluchtballonnen. Door technische verbeteringen kwam het gebruik hiervan in de jaren 90 in een stroomversnelling. Het ballonvaren is een unieke beleving en spreekt tot ieders verbeelding.

De tentoonstelling vertelt het verhaal van deze jonge geschiedenis, toont de techniek van de heteluchtballon en beelden van het Limburgse landschap zoals die alleen vanuit een ballon te zien zijn. Het laat van alles zien wat bij een ballonvaart komt kijken: ballon en mand, brander, foto’s, en kaarten voor de vliegroutes.

De tentoonstelling wordt geopend door Ton Kurvers op zondag 25 maart 2018 om 14.00 uur in het museum.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig