Laden Evenementen

Museum Valkenburg presenteert een overzicht van het intrigerende werk van de hedendaagse kunstenaar  (Roosendaal, 1967). ‘Gimme Shelter’ verwijst naar het psychedelische nummer van de Rolling Stones en het is de titel van een drieluik. De benaming drukt het verlangen naar spiritualiteit uit. Een dertigtal  – veelal recente – schilderijen en aquarellen worden getoond. Judith Krebbekx is opgeleid in Amsterdam aan de Rietveldacademie (fotografie en schilderen) en de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Ze woont in Meerssen en exposeert in binnen- en buitenland. Haar werk maakt deel uit van diverse collecties van particulieren, musea en bedrijven zoals de Zuyderland Kunstcollectie, Bonnefantencollectie, collectie De Domijnen, kunstcollectie van ABN-AMRO, Sanquin en de Provincie Limburg.

Mythologie

Judith Krebbekx, dochter van een kunstenaar, haalt inspiratie uit oeroude volksverhalen, de klassieke mythologie, heiligenlegendes en religie. Aan deze vertellingen koppelt Krebbekx haar eigen visie op de hedendaagse samenleving. Verhalen zijn voor haar een manier om grip te krijgen op het leven.

Zelf zegt ze hierover: “Als je die verhalen analyseert gaan ze over een paar dingen. Onze onbewuste drijfveren, onze grootste angsten, onze heimelijkste verlangens en dat zijn menselijke motivaties.” Deze thema’s komen in haar werk sterk tot uiting in een unieke hedendaagse beeldtaal met afwijkende composities.

Hortus Conclusus of Love

De schilderijen van Judith Krebbekx, die zij zelf ‘verflandschappen’ noemt, zijn collages van beelden. Ze zijn opgebouwd uit dunne lagen acrylverf. Donkere kleuren overheersen met oplichtende details. De beelden staan bol van de symboliek. Dat geldt ook voor een drieluik, gemodelleerd naar een klassiek altaarstuk. Het monumentale middenstuk stelt de Hortus Conclusus of Love voor, de besloten tuin van de liefde. Hier is het kind veilig, maar de zwarte kraai in de voorstelling verraadt een verandering in de toekomst. Het kind, een verbeelding van onszelf, kan natuurlijk niet eeuwig worden beschermd. Maar de tuin staat ook voor Europa, waar we een hek omheen hebben gebouwd om vluchtelingen, armoede en verandering buiten te houden.

Titels

Krebbekx heeft een voorkeur voor cryptische titels zoals ‘Until the devil’s turned to dust’, ‘Black sheep white lies’ en ‘Lalalover up we go’. De titels geven een extra lading aan haar raadselachtige werken.

Carnavalsposter

In 2013 ontketende Judith Krebbekx een verhitte discussie met haar ontwerp voor de carnavalsposter, gemaakt in opdracht van de Provincie Limburg. Hierop is de beeltenis van een donker, versierd gezicht te zien met vrij sobere basiskleuren. Niet iedereen kon het ontwerp waarderen maar voor de kunstenaar is carnaval een feest van vrijheid.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig