1 september t/m 27 oktober 2019

Sjef van der Voort wordt op 11 maart 1914 in Oirschot geboren. Zijn professionele opleiding volgt hij aan het ‘Institut Supérieurde Peinture’ de Bruxelles. In 1933 studeert hij er af als beste van zijn jaar met een gouden eremedaille én een driejarige stage bij een gerenommeerd atelier aan de Quai de Tournelle in Parijs.

Op 12 mei 1940, twee dagen na de Duitse inval in Nederland, vertrekt hij met een groep Deurnese vrienden naar Frankrijk in een poging om aan de oorlog te ontsnappen door naar Engeland te vluchten. De groep wordt helaas ingehaald door de oorlog en ze blijven steken in Saint-Gaudens, aan de voet van de Franse Pyreneeën. In augustus 1940 wordt de groep gerepatrieerd door het Rode Kruis en vertrekt Sjef van der Voort met Peer van den Molengraft naar  Zuid-Limburg. Frans Ronda introduceert hen bij de familie Schreurs in Honthem, bij wie ze onderdak vinden. Ze vormen een artistieke enclave in Honthem. Daarvan getuigen de vele tekeningen die in een brede actieradius om Honthem zijn gemaakt. Vanaf januari 1942, als de Arbeitseinsatz van kracht wordt, verandert hun status in die van heuse onderduikers.

De onderwerpen van de schetsen die Sjef van der Voort vanaf die tijd maakt, zijn noodgedwongen beperkt tot hetgeen hij op de boerderij van Louis Schreurs onder ogen kreeg en wat het raam in hun onderduikplek aan panorama zichtbaar liet.

Momenteel loopt er tot 23 november 2019 een expositie van zijn werk in ‘Musée de Saint-Gaudens’ (F). Gelijktijdig is er ook werk van Sjef te zien in het atelier van Peter Slegers; Stenenwal 18B in Maastricht. Sjef van der Voort stierf op 9 juni 1990 op 76-jarige leeftijd.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig