Laden Evenementen

In Museum Valkenburg is van 28 januari tot en met 14 april  de unieke expositie ‘Horen, zien en voelen’ te zien. Niet alleen voor ziende mensen, maar ook voor bezoekers met een visuele- of gehoor handicap. Kunstenaar Dyon Scheijen uit Valkenburg plaatst levensgrote kunstwerken op de wanden. Alleen visueel al indrukwekkend. Dieprood en andere kleuren. Het raakt je als je ernaar kijkt. Maar ook mensen met een gehoor handicap kunnen er plezier aan beleven. Want verrassend genoeg speelt de menselijke stem een belangrijke rol.

“De tentoonstelling omvat kunstwerken waar bezoekers voor kunnen staan en zich kunnen onderdompelen in een ervaring die draait om kleur, figuren en verhalen. Ze kunnen hun eigen stem beluisteren die daarna langzaam verdwijnt in het doek. Want mijn kunstwerk absorbeert het geluid van de stem op een bijna magische  manier.” “Horen is meer dan geluid dat via de oren binnenkomt. Het is akoestisch absorberende kunst in harmonie met de omgeving,” zegt Dyon Scheijen. De kunstenaar is als fysicus-audioloog werkzaam bij Zorggroep Adelante in Heerlen en ziet dagelijks patiënten, zowel kinderen als volwassenen, met een gehoor handicap. Ze zijn een bron van inspiratie. Kan hij vanuit zijn kunstenaarschap iets voor hen betekenen? Hij meent van wel. “Vanuit mijn werk houd ik van een combinatie van wetenschap en kunst,” zegt hij. In de expositie in Museum Valkenburg zijn de werelden van kunst en wetenschap samengebracht.

Scheijen ziet als klinisch fysicus-audioloog vaak dat in de huidige moderne interieurs een slechte akoestiek aanwezig is. Harde vloeren, gladde wanden, een grote glazen pui over een gehele wand maakt dat er een enorme weerkaatsing is van geluid. Met behulp van zachte materialen, of akoestisch absorberende doeken, kan de akoestiek verbeterd worden. En kunst op akoestisch absorberende doeken kan een oplossing zijn, meent Dyon Scheijen. Als concrete uitwerking van zijn ideeën ontwerpt hij grote stijlvolle doeken als kunstwerk waarbij de enorme oppervlakte een bijzondere functie heeft. Als akoestisch absorberend materiaal wordt schapenwol gebruikt.

Kunst voor mensen met een handicap. Daarom zijn ook uitgenodigd: de Stichting Hoormij (gehoor- of evenwichtsaandoening), de Stichting Ushersyndroom (doof/blindheid), de Stichting Oorfonds (Fondsenwerving voor oordonderzoek) en de Stichting Ogen en Oren Tekort (zintuiglijke beperking).

In deze expositie is ook werk te zien van de twee kunstenaars Charles Eijck (die op vroege leeftijd doof werd) en van Jan van Genk (Dorst 1939,  doof geboren).  Hij  voltooide de Jan van Eijck Academie Maastricht en woont in Maastricht.

Deze buitengewone tentoonstelling waarin kunst, geluid en een nieuwe kijk op handicaps samenkomen, wordt op zondag 28 januari om 12.00 uur geopend door de burgemeester van Valkenburg, Daan Prevoo.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig