Laden Evenementen

Iedere 2e dinsdag van de maand worden door de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG lezingen en de maandbijeenkomsten in ons museum gehouden. We sluiten de maandbijeenkomsten voor 2022 af met op 13 december Sjir Renkens over de Formatie van Kunrade.

Sinds ruim tien jaar spreken we niet meer van de Kunrader Kalk, maar van de Formatie van Kunrade. Deze komt voor aan de oostkant van de Roerdalslenk, van het Kempisch Bekken in België tot in het oosten van Zuid-Limburg, en staat bekend om haar afwisseling van harde kalksteenbanken met zachtere mergellagen. Die harde kalksteen werd al door de Romeinen gebruikt als bouwsteen (bijvoorbeeld in het fundament van de thermen van Heerlen), en er zijn legio voorbeelden van Limburgse kerken die met die kalksteen zijn gebouwd.

De Formatie van Kunrade is gelijktijdig afgezet met een groot deel van de Kalksteen van Lanaye (Formatie van Gulpen) tot en met de Kalksteen van Emael (Formatie van Maastricht). De omstandigheden waren echter heel anders: een lagune-achtige setting, dichtbij de kust, met grote invloed van het land. Mede daarom ziet deze formatie er heel anders uit dan de gelijktijdig afgezette sedimenten verder naar het westen. In vergelijking met de Formaties van Maastricht en Gulpen, weten we betrekkelijk weinig van de Formatie van Kunrade. Er zijn wel enkele spectaculaire fossielen bekend, maar tot dusver is er weinig systematisch onderzoek gedaan. We waren dan ook heel blij met de mogelijkheid, onderzoek te doen in een tijdelijke ontsluiting in Kunrade.

Bij het schrijven (in december 2020) van deze opzet voor een lezing is ons onderzoek nog maar net begonnen, en kunnen we nog geen ‘teasers’ verklappen – behalve dan heel bijzondere fossielen en mineralen die we nog niet uit het Limburgs Krijt kenden. Bovendien hebben we het oude beeld van een tamelijk monotone opeenvolging van zachte en harde lagen kunnen bijstellen tot een spannende sedimentologie. In deze lezing zullen we in ieder geval de eerste resultaten bekendmaken.

Bijeenkomsten van de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG worden gehouden op de tweede DINSDAG van de maand en beginnen om 19.30 uur in het Museum Valkenburg, hoofdingang.

Heeft u vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen, kom dan eens naar deze bijeenkomsten. Ook niet-leden zijn van harte welkom.

Wijzigingen in bovenstaand programma zijn voorbehouden maar zullen, zo mogelijk, tijdig worden aangekondigd via deze website.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig