Laden Evenementen

Iedere 2e dinsdag van de maand worden door de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG lezingen en de maandbijeenkomsten in ons museum gehouden.

Dinsdag 13 september 2022 vertelt Johan Vellekoop over “Een tijdelijke ontsluiting bij Euverem: nieuwe inzichten in de Campanien/Maastrichtien-grens in het type-Maastrichtien “.

In oktober 2020 werd er in het dal van de Gulp ten zuidwesten van Gulpen, bij het plaatsje Euverem, voor de fundamenten van gedeeltelijk ingegraven vakantiewoningen een serie terrassen in de helling gegraven. Deze boden een zeldzaam grote ontsluiting van het ‘belemnietenkerkhof’ aan de basis van de Kalksteen van Vijlen. In totaal was er onder het belemnietenkerkhof meer dan drie meter glauconiethoudend schrijfkrijt ontsloten (vermoedelijk het basisdeel van de Kalksteen van Zeven Wegen, Campanien), en er boven meer dan tien meter zachte, glauconiethoudende, lichtgrijze, siltige kalksteen met onduidelijke lichtgrijze vuursteenknollen (vermoedelijk Kalksteen van Vijlen, Maastrichtien). Bovendien was de overgang tussen deze twee lithologische eenheden, en daarmee de lokale Campanien/Maastrichtien-grens, over enkele tientallen meters te bestuderen. Hierdoor was prachtig te zien hoe de basis van de Kalksteen van Vijlen geulvormend in de onderliggende strata insnijdt, iets wat op deze schaal nog niet eerder geregistreerd was.

Omdat deze zeer tijdelijke ontsluiting toegang bood tot een stratigrafisch interval dat tegenwoordig nauwelijks meer toegankelijk is, werd een korte veldcampagne opgezet, waarbij het profiel werd opgemeten, ingetekend en bemonsterd: zowel gesteentemonsters voor geochemisch en micropaleontologisch onderzoek, alsook fossiel materiaal. De ontsluiting bevatte natuurlijk ontelbaar veel belemnieten, maar ook brachiopoden, zeeëgels, sponzen, pectiniden, serpuliden, oesterfragmenten, Inoceramus-fragmenten, gefosfatiseerde steenkernen van gastropoden en bivalven, solitaire koraaltjes en enkele haaientanden. Inmiddels wordt er volop onderzoek gedaan aan de fossielen en gesteentemonsters die werden verzameld. Het materiaal biedt interessante nieuwe inzichten in de Campanien/Maastrichtien-grens in het typegebied van het Maastrichtien. In deze lezing zullen deze eerste resultaten en inzichten gedeeld worden.

Bijeenkomsten van de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG worden gehouden op de tweede DINSDAG van de maand en beginnen om 19.30 uur in het Museum Valkenburg, hoofdingang.

Heeft u vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen, kom dan eens naar deze bijeenkomsten. Ook niet-leden zijn van harte welkom.

Wijzigingen in bovenstaand programma zijn voorbehouden maar zullen, zo mogelijk, tijdig worden aangekondigd via deze website.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig