Een collectie leesplankjes in woord en beeld
15 juli t/m 14 oktober 2018

Het Aap-Noot-Mies-leesplankje – ooit ontwikkeld als hulpmiddel bij het leesonderwijs – is in ons land het meest bekend geworden. De aap-noot-mies-versie is overigens niet het oudste leesplankje. Er bestaan vele uitvoeringen waarvan slechts een deel geschikt is voor het leesonderwijs. Heemkundeverenigingen bijvoorbeeld geven om nostalgische redenen plankjes uit met oude, niet meer gebruikte woorden in het dialect van een stad of streek, met afbeeldingen van vaak eveneens verdwenen voorwerpen of zaken.

Binnen het leesonderwijs zijn daarnaast meerdere varianten ontwikkeld zoals Aap-Roos-Zeef en Geit-Zeep-Does, Maan-Zaag-Fien en Boom-Roos-Vis. Voor het leesonderwijs dienen de ontwerpen te voldoen aan bepaalde voorwaarden. Voor thuisgebruik verschenen daarna ook nog leesplankjes zoals: Jaap-Bal-Fik en Haan-Boot-Vis.
Hoewel van Duitse origine is het leesplankje typisch en uniek voor het Nederlands taalgebied: Nederland, Zuid-Afrika, Indonesië en België. De Friese scholen gebruiken een Friese variant. De liefde voor streektalen was de drijfveer achter de ontwerpen van leesplankjes in alle mogelijke dialecten binnen ons land. Ze zijn niet geschikt voor het leesonderwijs, maar wel voor het cultuuronderwijs.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig