Laden Evenementen

LET OP: Geïnteresseerden dienen vooraf een ticket te bestellen (tot een maximum van 75 personen), zie onderaan deze tekst.

Museum Valkenburg presenteert in het kader van de tentoonstelling “ We Do Remember”: lezing door “Valkenburgse” Ridder Militaire Willemsorde, Gijs Tuinman.

Op donderdag 12 september 2019 om 19.00 uur in voormalig Postkantoor aan de Lindenlaan 17 te Valkenburg.

Luitenant-kolonel Gijs Tuinman kreeg zijn militaire onderscheiding voor het heldhaftig optreden van hem en zijn team in 2009. De militaire Willemsorde is de hoogste Nederlandse onderscheiding voor bewezen moed. Die toonde Tuinman onder andere tijdens zijn uitzending in Afghanistan, toen hij samen met een kleine groep kameraden een achtergebleven militair terughaalde terwijl ze beschoten werden door de Taliban.

Opgegroeid in Valkenburg, groot geworden op de Koninklijke Militaire Academie in Breda en uitgegroeid tot nationale held door zijn werk In Afghanistan. De plek waar hij zijn jeugd doorbracht aan de Emmaberg in Valkenburg heeft een grote rol gespeeld in zijn keuze om militair te worden: een oude boerderij met een verleden. De huisweide sloot aan op het bos en in dat bos bevond zich een ondergrondse hut. Een hut die in de Tweede Wereldoorlog onderdak bood aan twee geallieerde vliegers. Een hut op slechts een paar honderd meter afstand van de plek waar de Amerikaanse soldaat Henri Morgan de dood zou vinden bij de bevrijding van Valkenburg. Voor Gijs en zijn tweeling broer spannende verhalen die zij niet alleen diep in zich opnamen, maar ook naspeelden.

Maar hoe word je zelf een held? Voel je jezelf ook zo? En hoe plaats je je eigen status in historisch perspectief? Op donderdag 12 september komt Ridder Militaire Willemsorde en voormalig inwoner van Valkenburg aan de Geul, Gijs Tuinman, terug naar zijn oude woonplaats om hierover te vertellen.

Voor de lezingen geldt gratis entree op basis van vrije giften.

LET OP: Geïnteresseerden dienen hieronder vooraf een ticket te bestellen (tot een maximum van 75 personen):

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig