Op eerste Pinksterdag is Museum Valkenburg gesloten, maar op tweede Pinksterdag kunt u het museum vanaf 13 uur bezoeken. Op deze dag kunt u bovendien om 14.30 uur deelnemen aan de rondleiding van kunstverzamelaar Tom Cremers. Maastrichtenaar en jurist Tom Cremers is liefhebber en verzamelaar van met name Limburgse kunst. Hij verzamelt schilderijen, tekeningen, etsen en beelden van de z.g. “Maastrichtse school”, kunstenaars die in Maastricht werkzaam waren. Hij bezit een nagenoeg volledig overzicht van werken van Limburgse kunstenaars uit die periode, zoals Rob Graafland, Charles Hollman, Henri Jonas, Edmond Bellefroid.  Een selectie uit deze verzameling wordt gepresenteerd in de Charles Eyckzaal van Museum Valkenburg.

Daarnaast is in de Jacques Vonkzaal van het museum de tentoonstelling ‘Pracht en praal van Petrus Regout’ te zien. Tussen 1864 en 1866 heeft Petrus Regout, Maastrichtse grootindustrieel en stichter van de keramische industrie in Maastricht, een album laten maken met afbeeldingen van zijn fabrieken en Maastrichtse bezittingen. Mr. Tom Cremers wist een exemplaar van dit album te verwerven en aan de hand van de fraaie litho’s uit dit album, kunnen bezoekers het 19e eeuwse Maastricht herleven.

Gedurende de tentoonstelling zal Tom Cremers elke zondagmiddag om 14.30 uur rondleidingen over beide tentoonstellingen verzorgen een rondleiding verzorgen, maar met Pinksteren is dit 2de  Pinksterdag.