Een diabaas met een bijzonder verhaal

Diabaas is een vulkanisch gesteente dat gevonden wordt langs de Maas in Zuid-Belgie en Noord-Frankrijk. Deze diabaas is, opgenomen in een grote ijsschots, verplaatst naar zijn plek bij Meers aan de Maas. Hier heeft de firma L’Ortye een grote grinderij die de gesteenten uit de Maas opbaggert. En daar begint het verhaal van Jan Nillesen, vrijwilliger van ons museum, een verhaal dat een mix is van passie en liefde voor de geologie, waarbij de chemie tussen twee heren ontstaat en het begin vormt van een jarenlange samenwerking.  In een kort interview met hem  tekenden wij de volgende herinnering van hem op:

“Ongeveer 34 jaar geleden liep ik met de heer L’Ortye door de groeve om er kennis mee te maken voor toekomstige excursies. De oprichter van het concern wandelde met mij rond, toen ik een prachtige diabaas zag liggen, enkele meters dieper aan het water. “Potverdrie, daar ligt een mooie diabaas, maar ja veel te diep om mee te nemen,” verzuchtte ik  en we liepen verder. Wat schetst mijn verbazing dat er, toen ik een week later in het museum kwam,  een grote, bekende diabaas in de gang lag. Deze was met een  vrachtwagen van L’Ortye enkele dagen daarvoor bij het museum afgeleverd. Wat dus een prachtige geste van die firma  was. Overigens is een kleindochter van hem nu de directeur van onder andere de groeve. Met haar worden nu de excursies geregeld.”

Deze bijzondere diabaas, die de hoofdrol speelt in deze herinnering, is onderdeel van een indrukwekkende collectie gesteenten en fossielen uit de regio Zuid-Limburg. Sinds 1971 is deze collectie door de Nederlandse Geologische Vereniging afdeling Limburg in Museum Valkenburg ondergebracht en waaraan het predikaat ‘uniek’ met zekerheid kan worden gehecht.