Van 2 februari t/m 13 april 2020 presenteert Museum Valkenburg een overzicht van het werk van Charles Hollman.

Charles Hollman werd op 31 augustus 1877 in Maastricht geboren als vijfde telg van wijnhandelaar Ernest Hollman en Elisabeth Hustinx. Met uitzondering van twee perioden, waarin hij respectievelijk in Borgharen en Lanaken verbleef, woonde en werkte Hollman in Maastricht waar hij op 19 november 1953 op zesenzeventigjarige leeftijd overleed.

In 1909 had Charles Hollman zijn eerste tentoonstelling in de Momus Sociëteit. Later exposeerde hij ondermeer in Den Haag, Rotterdam en in het toenmalige Stedelijk Museum van Maastricht.

Charles Hollman lijkt in zijn werk een hang naar bruin- en grijstinten te hebben, vaak wild, donker en dreigend in een stormachtig decor. Typisch Hollman dus, terwijl hij geen sombere man was, maar zelfs een echte ‘bon vivant’. Naast de vele landschappen bestaat het oeuvre van Hollman uit een groot aantal schilderijen van de Wilhelminabrug in aanbouw of van de Sint-Servaasbrug in restauratie en hij werkt beide thema’s uit met een pathetiek die sterk contrasteert met de elegante werkwijze van Graafland.

Lees meer over Charles Hollman en de tentoonstelling op: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/charles-hollman-impressionist-pur-sang/