“Een kijkje in de keuken..” – 25 jaar Archeologische Werkgroep Valkenburg.

14 oktober t/m 29 november 2020

In de 25 jaar dat de Archeologische Werkgroep Valkenburg actief is, komt het verleden weer terug in het heden. In deze expositie zijn resultaten te zien van archeologisch opgravingen van Genhoes, het Halderpark, het kloostercomplex in Houthem Sint Gerlach en vele andere projecten. Allemaal objecten met hun eigen verhaal uit het Valkenburgse verleden.

Wat gebruikten ze eeuwen geleden om te koken, te eten en voedsel te bewaren? Wat vertellen misbaksels ons? Wat leren we van afvalputten? Ontdek hoe zelfvoorzienend de kloosterlingen waren, zie het bewijs van de vele ambachten binnen het klooster van Houthem Sint Gerlach.

De ketting met de handjes, een tondeldoos met jachttafereel, het eerste Maastrichts (faience) aardewerk van Petrus Regout, Militaria uit WOII en vele keramische voorwerpen. Een bonte verzameling van allerlei vondsten!

Tijdens de expositie krijg je ook een kijkje in de keuken van de archeologie en restauratie. Bekijk en volg het proces van zoeken, opgraven, vinden en restaureren, van het opgegraven materiaal tot een archeologisch object.

Doorlopend is er een filmpresentatie uit 1995 te zien over de opgraving in Houthem Sint Gerlach.

Op de woensdagen is de werkgroep aanwezig in het museum voor vragen en eventuele determinatie.

Kijk voor meer informatie, openingstijden en locatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/expositie-een-kijkje-in-de-keuken/