Museum Valkenburg presenteert een overzichtstentoonstelling naar aanleiding van het 100ste geboortejaar – vorig jaar – van de veelzijdige, Limburgse kunstenaar Gène Eggen. Voor velen is hij primair een beeldhouwer maar hij was op de eerste plaats opgeleid als schilder, graficus en monumentaal vormgever.

Een aantal kinderen van Eggen is eveneens een artistieke weg ingeslagen. Daarmee voegt de familie zich in een groter gezelschap van kunstenaars waarvan de kinderen in de voetsporen van hun ouder(s) traden. Er worden beelden geëxposeerd van Gène en Frans, installaties van Titia, dichtbundels en collages van Anneke en een collectie etnische textiel van Coen Eggen.

De tentoonstelling laat een ruime keuze zien door de tijd en de technieken heen inclusief een inmiddels fameus beeld dat de vrouwen van Srebrenica verbeeldt, en daarmee een aanklacht is tegen oorlog in het algemeen en de nog steeds onvoldoende als oorlogsmisdaad erkende massale verkrachtingen. De bedoeling is dat het beeld een plek in de openbare ruimte krijgt.

Te zien van 10 juli tot en met 16 oktober 2022 in Museum Valkenburg, meer informatie op https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/expositie-uit-hetzelfde-hout/