Museum Valkenburg presenteert in de Bovenzaal van 7 augustus tot en met 1 oktober 2022 de expositie: Franscz Witte – ‘Wandelingen in hoop, liefde en chaos’.

Franscz Witte is geboren op het eiland Texel en woont in Margraten. Hij volgde de Stadsacademie in Tilburg en de Jan van Eyck academie in Maastricht. In zijn schilderijen komt zijn zoektocht naar structuren van menselijk gedrag tot uiting. Het resultaat van deze zoektocht is een weergave van menselijke figuraties, in combinatie met oervormen van de natuur, ‘hevig’ in kleur en gemaakt met forse brede gebaren. Hij maakt gebruik van diverse technieken met inkt, aquarel- en acryl-verf. Het maakproces is voor Franscz Witte interessanter dan het eindresultaat; dat proces weerspiegelt het ‘gevecht’ dat een schilder moet voeren om dat resultaat te bereiken. Hij is daarom geen realistisch schilder.

Schetsen
Franscz Witte maakt schetsen tijdens zijn wandelingen in de natuur. Deze bevatten een zekere intimiteit, onvolkomen en volkomen tegelijk. In tegenstelling tot een schilderij is een schets altijd goed, het waardeoordeel wordt achterwege gelaten. Fout zijn schetsen nooit omdat ze zijn ge-maakt als concept, een pure expressie van gevoelens. De schetsen van Franscz zijn te volgen als een reis, een vloeiende beweging met rustpunten van verwondering, maar met ruimte voor de aanwezigheid van de ander. Zijn ‘uitnodiging’ om mee te wandelen vraagt om een bepaalde mate van integriteit daar je tijdens de reis niet alleen het landschap maar ook het gevoelsleven van jezelf en de ander ontmoet. Ieder volgt hierin zijn eigen, unieke pad maar gaat ook de dialoog aan met de ander. De kunstenaar volgt met het oog en de hand lijnen en door het toevoegen van kleur wordt niet alleen de werkelijkheid maar ook de gelaagdheid van het beeld getoond. Omdat de schetsen voortvloeien uit de emotie van het moment van het maken, voeren ze kunstenaar en beschouwer terug naar de plaats en tijd waar ze zijn ontstaan. Het uiteindelijke eindresultaat, de schilderijen, vormen het logische vervolg op die beleving.

De expositie wordt geopend op zondag 7 augustus 2022 om 15.00 uur door Harrie Timmerman.