De expositie ‘Reisbeelden’ toont een dertigtal werken gemaakt door Annemiek Jongen na een rondreis door Zuid-Afrika in 2018. Bij thuiskomst voelt het voor Annemiek alsof het land onder haar huid is gaan zitten: de overweldigende natuur, de extreme droogte in de grote natuurparken, de dieren, de complexiteit van de menselijke verhoudingen, de schoonheid, maar ook de armoede. Het heeft een diepe en emotionele indruk op haar gemaakt.

Centraal in haar werk staat het begrip ‘energie’. Annemiek stelt zich open voor haar omgeving: relaties, ontmoetingen met mensen, reiservaringen en gebeurtenissen.  Ze krijgt er energie van en wanneer het haar emotioneel raakt wil ze er een vorm aan geven. Ze maakt er een schilderij van dat ook anderen weer kan raken. De rondreis door Zuid-Afrika bleek een ingrijpende reiservaring.

De schoonheid van het land maakt de ingewikkelde verhoudingen en de onveiligheid tussen de verschillende  bevolkingsgroepen, extra schrijnend. Door zoveel mogelijk facetten van het land te schilderen laat Annemiek zien welk een overweldigende indruk Zuid-Afrika op haar gemaakt heeft.

Annemiek Jongen (1958) volgde de 1ste graads docentenopleiding schilderen en grafiek aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Maastricht. Zij woont na veertig jaar Maastricht sinds 2020 in Valkenburg. Ze werkt vanaf 1984 als zelfstandig beeldend kunstenares en sinds 1988 geeft ze cursussen tekenen & schilderen en portret & model. Haar eigen werk omvat olieverfschilderijen en werken in gemengde techniek. Daarnaast schildert ze portretten in opdracht.

Noteer alvast Paasmaandag 10 april, 15.00 uur  in uw agenda. Dan wordt de expositie geopend door Jac van den Boogaard met een muzikale omlijsting door Niek de Koster. De expositie is daarna nog te zien t/m 4 juni 2023 in de bovenzaal van Museum Valkenburg.

Museum entree € 8, Museumjaarkaart gratis, Vrienden- en begunstigerspas gratis voor twee personen.