Vanaf half november is Valkenburg weer omgetoverd in kerstsfeer. Mocht u zich ook willen cultureel willen onderdompelen, bezoek dan eens Museum Valkenburg. In de wintermaanden zijn 3 bijzonder tentoonstellingen te zien.

1. Drie Vrienden: Appie Drielsma, Jef Wishaupt en Gijs Gijsbers

22 oktober t/m 21 januari 2024

In Museum Valkenberg exposeren in de kerstperiode drie kunstenaarsvrienden. De internationaal bekende en veelzijdige beeldend kunstenaar Appie Drielsma (1937-2014) heeft onder meer de deuren van de St. Servaasbasiliek en van de Synagoge in Meerssen gemaakt. Jef Wishaupt (1940) blijft als beeldhouwer de ambachtelijke traditie van het vak van edelsmid trouw, waarbij hij liefst het wordingsproces van  begin tot einde in eigen hand houdt. De schilderijen van Gijs Gijsbers (1935-1975) geven in kleur en vorm uiting aan zijn innerlijke belevingswereld, gevoed door de natuurlijke omgeving.

1. Tabula Rasa, Dementie verbeeld

12 november t/m 14 januari 2024

Museum Valkenburg organiseert van 12 november 2023 t/m 14 januari 2024 in haar bovenzaal een thema-expositie over het ziektebeeld van dementie; een ziekte met grote gevolgen voor de zieke en zijn/haar omgeving. Maar liefst 19 kunstenaars hebben kunstwerken gemaakt, gebaseerd op hun persoonlijke associaties en ervaringen met dit thema.

1.  Iconen van Limburgse kunstenaars

3 december t/m 7 januari 2024

Museum Valkenburg presenteert in kersttijd werken van twee iconenschilders: Theresia Fraats en Leon Joosten. Theresia Fraats uit Maastricht wijdde zich na haar pensionering ten volle aan het schilderen van iconen. Een deel van haar collectie bevindt zich permanent in de Koepelkerk in Maastricht. Leon Joosten kreeg les in iconen schilderen van docenten uit Palech in Rusland. Zijn iconen zijn te zien in de Sint-Christinakerk in Eijsden en in de O.L. Vrouwe Basiliek in Maastricht.