Museum Valkenburg is helaas gesloten t/m 1 juni maar dat neemt niet weg dat we onze bezoekers online blijven informeren. Na heropening van ons museum zullen we voor een bepaalde periode de tentoonstellingen die tijdens de sluiting te zien waren verlengen!

Over de bijzondere tentoonstelling ‘AAN TAFEL’ van Peter Slegers verscheen een interessant artikel in het Eindhovens Dagblad, met toestemming van de hoofdredactie delen we dat hieronder met jullie.

SOMEREN-EIND/VALKENBURG – Het wiegje van kunstenaar Peter Slegers (57) stond in Someren-Eind, zijn nieuwste creatie ‘Het laatste avondmaal’ hangt over een tijdje in Museum Valkenburg. Mensen kunnen dan als ’t ware in het schilderij zelf aan tafel aanschuiven.

In zijn geboortedorp kennen ze de ontwerper en kunstschilder vooral van het Einderplein dat hij midden jaren negentig creëerde. Zijn nieuwste schepping is een interpretatie van Leonardo da Vinci’s Laatste Avondmaal. Dat schilderij komt in Museum Valkenburg te hangen en met behulp van video(-en geluids)projecties kunnen bezoekers zelf een plek innemen van een van de twaalf apostelen bijvoorbeeld of van Jezus.

Slegers is graag bezig met dit soort vernieuwingen. Hij bracht een bezoek aan de Kapel Santa Maria Delle Grazie in Milaan waar het befaamde werk van Leonardo da Vinci is te bewonderen. ,,Het doek waarop het Laatste Avondmaal is afgebeeld, heb ik daar grondig bestudeerd. Ik was vooral gefascineerd door het licht dat uit de geschilderde ramen rondom de Christusfiguur straalde. Het was net of dat licht uit een raam van de ruimte zelf kwam.”

Apostelen en Jezus naar voren halen

“De tafel als symbool voor het leven waarop zich alles afspeelt. Peter Slegers , Kunstenaar”

Hij wist het toen meteen; dat gaat het worden: ,,Een verbeelding op doek met toegevoegd beeld en geluid.” Onderweg naar huis zag hij het al voor zich: ,,De twaalf apostelen op mijn manier afgebeeld met een lichte verfkleur. Door projectie kun je de apostelen en Jezus naar voren halen en de tafel waaraan wordt gegeten zichtbaar maken.”

Dat is nodig om vervolgens steeds andere gezichten en beelden rond de eettafel zichtbaar te kunnen maken via projectie. In een speciale expositieruimte van Museum Valkenburg komt een grote tafel vóór het schilderij te staan. ,,Daar kunnen dertien bezoekers aanschuiven en naar keuze vóór Jezus of een van de apostelen gaan zitten. Ik ben benieuwd welke plek de bezoekers in gaan nemen en vooral wie voor Jezus kiest.” Veel wisselend beeld ook: ,,Soms is de tafel gedekt in overvloed en dan is hij weer leeg. De tafel als symbool voor het leven waarop zich alles afspeelt.”

Atelier was te klein

Zijn interpretatie van het Laatste Avondmaal meet 6,50 bij 2,50 meter. Hiervoor was zijn atelier aan de Maas in Maastricht, dat hij vijf jaar geleden betrok, te klein. ,,Ik huurde een gymzaal in een wijk met de toepasselijke naam ‘Nazareth!” In januari begon hij te schilderen, eerst de contouren van de gezichten en de handen. ,,Die moesten precies dezelfde maat hebben als op het originele schilderij; dat is een gegeven en nodig om de projecties goed uit te laten komen. De gelaatstrekken en vingers heb ik naar eigen inzicht ingevuld.”

Helemaal kromgetrokken

Bij het opspannen werd het doek eerst ingesmeerd met zelfgemaakte beenderlijm. ,,Na een nachtje drogen bleek het doek gekrompen te zijn en helemaal kromgetrokken.” Een ander moment was wel aangenamer voor hem. Zijn kinderen kwamen meehelpen met het opnieuw monteren van het schilderstuk in Museum Valkenburg. ,,Dat wij met z’n allen samen hiermee bezig waren, is voor mij een hoogtepunt.”
Belangstellenden moeten alleen nog wel even wachten; de expositie die eind deze maand open zou gaan, is door het coronavirus voorlopig uitgesteld.

Gepubliceerd door en met toestemming overgenomen van het DPG Media/Eindhovens Dagblad, Rinus van Houts.