Museum Valkenburg organiseert niet alleen vele fraaie exposities dit jaar, maar wil haar bezoekers middels lezingen ook informeren over relevante thema’s. Zo stond op 24 februari de artistieke waarde van de omstreden NFT’s centraal. Dr. Tom Luyten is in zijn dagelijkse leven actief als docent aan de Academy of Arts in Maastricht, maar is ook al 15 jaar digitaal kunstenaar/ondernemer. In zijn boeiende lezing nam Tom Luyten ons mee in de ontwikkeling van het medium NFT en de relatie met digitale kunst. Hierbij werden positieve maar ook de negatieve aspecten benadrukt. Daarnaast toonde hij enkele digitale kunstwerken en hoe deze tot stand zijn gekomen. Hij drukt zijn kunstwerken ook nog regelmatig af op papier, omdat zijn klanten het willen ophangen. Echter, het unieke van digitale kunst is dat het dynamisch is en het beste tot zijn recht komt op een scherm. NFT is daarbij een medium vergelijkbaar met papier. Tom Luyten heeft ons daarbij uitgelegd hoe het digitale kassasysteem met block chain werkt, zodat je het kunstwerk kunt kopen en ook eigenaar ervan blijft. Uit de discussie na afloop bleek dat de meeste aanwezigen wijzer waren geworden, maar dat toch nog de vraag overbleef hoe zich deze kunst in de toekomst gaat ontwikkelen. Tom Luyten kan deze vraag helaas niet beantwoorden. De tijd gaat het ons leren. Wilt u ook op de hoogte blijven van het aanbod aan lezingen en exposities, raadpleeg dan onze website: https://www.museumvalkenburg.nl of abonneert u op zich onze nieuwsbrief.