Ieder jaar in oktober, tijdens de Bokkenmaand, hangen in het kader van Bok & Kunst in verschillende etalages van winkels in Valkenburg kunstwerken om ze uiteindelijk te veilen voor een goed doel. De winnende kunstwerken van Bok & Kunst 2020 waren afgelopen najaar te zien in Museum Valkenburg. Na 2 weken moesten de musea echter sluiten vanwege Corona. In overleg met de nieuwe eigenaren en de stichting Bok & Kunst is besloten de expositie te verlengen.

De drie winnende kunstwerken van 2020 hebben ieder een eigen stijl en verhaal met het thema “Bokkenrijders”.  De winnaar “Bokkenrijders in Valkenburg” is een olieverfschilderij gemaakt door Martin Plooi. Het laat een prachtig sfeervol panorama zien van het centrum van Valkenburg met bokkenrijders en hun bokken. De tweede plaats was voor Antoine Aarts met zijn “Bokkenkoppen”, een sculptuur geheel vervaardigd uit mergel. Het thema en het gebruikte materiaal zijn onlosmakelijk verbonden met Valkenburg. Marlies Kusters maakte een niet alledaags 3-D werk geïnspireerd op de huidige tijd: “Oeze trotse bok Hawfwaegs Corona”, zeker de moeite waard om te zien.

Tijdens de komende Bokkenmaand wordt er weer een nieuwe veiling georganiseerd. Tot die tijd zijn de winnaars van 2020 te bezichtigen in De Mergelstad op de Middenverdieping van ons museum.