Momenteel is in ons museum een prachtige overzichtstentoonstelling te zien van Patrick Creyghton. Zijn werk is een ode aan het Limburgse landschap en aan de schepping. Creyghton schildert zo direct mogelijk naar de natuur maar zijn stijl is geen ‘zuiver’ realisme en wordt ‘poëtisch’ realisme genoemd. Zijn schilderijen zijn als het ware ‘geschilderde psalmen’. Zelf zegt hij hierover: “ ik heb ontzag voor het genie van de schepping, mijn schilderijen zijn gemaakt in het licht van de verlossende schoonheid.”

Of het nu de glooiende heuvels in Zuid-Limburg zijn of het uitgestrekte landschap langs de Maas, bij Patrick Creyghton krijgt het landschap een mystieke lading.

Op zijn 18e volgde hij een opleiding aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht en fietste iedere dag vanuit zijn woonplaats Grevenbicht (Gemeente Sittard-Geleen) naar Maastricht. Het rivierlandschap inspireerde hem tot het maken van dit schilderij.

De tentoonstelling Patrick Creyghton ‘een poëtisch realist’ is te zien tot en met 4 oktober: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/patrick-creyghton-een-poetisch-realist/