Museum Valkenburg presenteert in kersttijd werken van twee iconenschilders: Theresia Fraats en Leon Joosten.

Theresia Fraats uit Maastricht was docente handenarbeid en werd ooit uitgeroepen tot beste handenarbeid lerares van Nederland. Na haar pensionering wijdde ze zich ten volle aan het schilderen van iconen, waarmee ze een hoog niveau bereikte. Een deel van haar collectie bevindt zich permanent in de Koepelkerk in Maastricht.

Leon Joosten volgde in Nederland cursussen, maar kreeg ook les in iconen schilderen van docenten uit Palech in Rusland. Hij maakte kennis met het schilderen van iconen door een tentoonstelling van de Broeders van de Sint Pieter- en Paulusabdij uit Dendermonde van voornamelijk Russische iconen. Dat bracht hem op het idee om zelf iconen te gaan schilderen.

Zijn iconen zijn te zien in de Sint-Christinakerk in Eijsden en in de O.L. Vrouwe

Basiliek in Maastricht. Hij draagt zijn kennis graag over aan mensen die,  net als hij,  gegrepen zijn door liefde voor iconen en deze zelf willen schilderen. Ook publiceert hij regelmatig in ‘Eikonikon’, een tijdschrift over iconen.

“Het is bijzonder dat de techniek van het schilderen eeuwenlang onveranderd is gebleven. Iconen hebben daardoor een soort eeuwigheidswaarde”, aldus een enthousiaste Leon Joosten.

De tentoonstelling ‘Iconen van Limburgse kunstenaars’  wordt geopend door Leon Joosten op zondag 3 december om 15.00 uur en is te zien in de Jacques Vonkzaal in Museum Valkenburg tot en met 7 januari 2024.