Op zondag 14 januari om 11 uur zal Prof. Dr. Frans Verhey, hoogleraar MUMC, voormalig hoofd Alzheimer Centrum Limburg, in Museum Valkenburg een interessante lezing  geven over ‘Dementie’.

Dementie heeft vele oorzaken en Alzheimer is er daar een van. De laatste decennia wordt veel onderzoek gedaan naar de behandeling van deze ziekte, maar tot dusver met weinig resultaat. Daar zijn verschillende verklaringen voor mogelijk, de belangrijkste lijkt dat deze ziekte veel ingewikkelder is dan we 10-20 jaar gelden aannamen. Onderzoekers zijn nu minder optimistisch over de vraag hoe de behandeling van de ziekte van Alzheimer eruit zou moeten zien. Aan de andere kant is er ook positief nieuws te melden: met een goede levensstijl is het mogelijk om de kans op dementie te verminderen. En er is veel onderzoek gaande hoe de mantelzorg beter te ondersteunen, en de maatschappij als geheel ‘dementie-vriendelijker’ te maken.

In zijn presentatie zal professor Verhey de laatste stand van zaken bespreken en ingaan op vragen rondom dementie. Aansluitend aan de lezing kunnen de deelnemers de lopende expositie over dementie ‘Tabula Rasa’ bezoeken. Maar liefst 19 kunstenaars hebben kunstwerken gemaakt, gebaseerd op hun persoonlijke associaties en ervaringen met dit thema. Deze tentoonstelling is op 14 januari voor het laatst te zien.

U kunt zich aanmelden voor deze lezing door een mail te sturen naar:

reserveer@museumvalkenburg.nl met vermelding van lezing ‘Dementie’, uw naam en het aantal personen.