In Museum Valkenburg kun je kennis maken met archeologie. Zo is in het museum een ‘Reis door de Tijd’ te zien waarin de historie van Valkenburg te zien is. Met een uitgebreide fossielen- en vuursteen collectie uit de omgeving, diverse Romeinse en Middeleeuwse artefacten uit Valkenburg en de toeristische melancholiek wordt de geschiedenis verteld.

Daarnaast is in Museum Valkenburg het restauratieatelier gehuisvest van de Archeologische Werkgroep Valkenburg. Hier komt iedere woensdag een aantal vrijwilligers bijeen om materiaal van verscheidene opgravingen uit het verleden verder te onderzoeken.

Het puzzelen met de overgebleven scherven is monnikenwerk, maar ook heel uitdagend. Eerst worden de scherven gesorteerd om vervolgens uren geduldig te zoeken naar een mogelijke samenhang. Euforie alom als uiteindelijk enkele scherven tezamen een archeologisch object vormen, misschien wel een Romeinse pot! Dit wordt op foto vastgelegd en in een database met interessante objecten opgeslagen.

Wil je zelf ook meehelpen of heb je zelf iets gevonden? Dan ben je van harte welkom bij het restauratieatelier van Museum Valkenburg, iedere woensdagmiddag van 2 tot 4 uur.