De Nederlandse Geologische Vereniging afdeling Limburg bestaat 70 jaar en viert deze jubileumdag in Museum Valkenburg. Hier heeft de vereniging al sinds 1971 haar onderkomen en is de Geologiezaal recent volledig vernieuwd, met gesteenten en fossielen uit de regio en met het nieuwe Felder-kabinet, genoemd naar onze belangrijkste pioniers.
Op 9 november wordt het 70-jarig bestaansfeest met een speciale jubileumdag gevierd. Iedereen is welkom, gratis entree maar wel even aanmelden via e-mail.

Het programma ziet er als volgt uit:

09.30 u  Ontvangst en koffie met vlaai
10.00 u  Openingswoord voorzitters Jo Wachelder en Wiel Schins
10.15 u  Presentatie Wiel Schins: De geologie van Z-Limburg en de historie van
de afdeling Limburg in een notendop
11.00 u  Presentatie Jan Nillesen: de geologiezaal in het Museum
11.20 u  Opening nieuwe geologiezaal, bezichtiging en toelichting
12.30 u  Lunch en bezichtiging geologie-proefjes (dank aan geologische
vereniging Mente et Malleo Weert)
13.45 u  Geologische wandeling door Valkenburg, als onderdeel van een
nieuwe geologische route
15.00 u  Presentatie John Jagt: De “Mosasaurus”, ons grootste fossiele monster,
wat was dat eigenlijk voor een dier?
16.00 u  Borrel en gezellig nakeuvelen
17.00 u  Afsluiting

De lezingen en excursie zijn zeker ook geschikt voor het grote publiek, dat op deze manier eens kennis kan maken met wat wij allemaal doen in en rond de ondergrond van ons leefgebied. Er zijn geologieproefjes opgesteld en microfossielen kunnen worden bekeken met microscopen, speciaal ook voor de jeugd interessant om iets van de Aarde te leren.
Voor de lunch zijn er broodjes verkrijgbaar. Om te kunnen zorgen voor genoeg eten en drinken, graag aanmelden via email: geol.ver.limb@gmail.com.
Het boekje behorende bij de wandeling is aansluitend te koop.