Tot en met 29 november 2020 is in de Jacques Vonckzaal van Museum Valkenburg een tijdelijke expositie over 25 jaar Archeologische Werkgroep Valkenburg.

In de expositie laten we een aantal resultaten zien van verschillende archeologische opgravingen binnen de gemeente Valkenburg. Zoals de verschillende ambachten die ze binnen het Norbertinessen klooster beoefenden. Objecten van zelfgebakken keramiek, misbaksels, glas en leerbewerking zijn te zien. Andere voorbeelden zijn de vondsten die afkomstig zijn uit de periode rond 1900 met de opkomst van het toerisme en de Tweede Wereldoorlog. Objecten die zijn teruggevonden zijn verbonden met verhalen van luxe en massaproductie. Naast munitie zijn er ook producten die met de geallieerden meekwamen en die we tegenwoordig ook nog kennen, brylcreme en instant bouillon poeder.

Sinds enige jaren is er iedere woensdagmiddag een open archeologisch restauratie atelier. In het begin hebben de vrijwilligers bananendozen vol met keramiek, glas, leer en ander materiaal gesorteerd. Ze waren afkomstig van een archeologische opgraving bij chateau St Gerlach en de kerk in Houthem Sint Gerlach uit de periode 1993 tot 1995. Het rest materiaal heeft jaren liggen wachten tot het bij ons weer het daglicht zag.

Tijdens de expositie draait er doorlopend een film over de opgraving bij het complex van Chateau Sint Gerlach en de Kerk in Houthem.

Tot en met zondag 29 november nog te zien van woensdag t/m zondag van 13:00 uur tot 16:30.

Graag reserveren van te voren via: https://reserveer.museumvalkenburg.nl