Al 35 jaar worden in de Valkenburgse balletschool, opgericht door Joke de Backer en nu geleid door Chantalle Meewis, leerlingen gevormd op vele terreinen. In de eigen voorstellingen worden thema’s uitgewerkt die maatschappelijk bewustzijn en culturele ontwikkeling bevorderen. De bewegingen en houdingen in het klassieke ballet, dat zijn oorsprong vindt aan de Italiaanse en Franse hoven in de Middeleeuwen, bewaren verfijnde omgangsvormen zoals respect en beleefdheid; ook die worden in Valkenburg en passant aangeleerd.

Wat ballet betekent voor de dansers van deze balletschool is te zien in een tentoonstelling. De fotografe Anastasia Zolkina maakte van hen een reeks fotoportretten en zelf vertellen ze over hun ervaringen en verwachtingen. Fragmenten van bijzondere voorstellingen laten zien waartoe ze samen in staat zijn. Tot 1 oktober nog te zien in Museum Valkenburg.