Iedere maand worden bijeenkomsten georganiseerd door de Nederlands Geologische vereniging Afdeling Limburg in Museum Valkenburg. Iedereen kan hieraan deelnemen en kennis maken met Geologie. Heb je een fossiel waarvan je altijd wilde weten wat het is of heb je een andere vraag? Kom vrijblijvend langs en laat je verrassen.

De avonden beginnen met een korte inleiding, waarbij geologische nieuwtjes en nieuwe boeken onder de aandacht worden gebracht. Iedere maand vindt een toegankelijke lezing plaats, vaak met dia’s, over een geologisch onderwerp met een discussie hierover. Aan het einde van de avond komen de vondsten op tafel, die de leden meebrengen. Aangezien de afdeling Limburg over een aantal deskundige geologen en amateurs beschikt, kunnen de meeste vondsten uit de omgeving snel worden gedetermineerd.

De activiteiten voor 2023 zijn

12 september Wat zijn klapperstenen en hoe zijn ze ontstaan door Lei Nelissen

10 oktober Microscoop avond door de werkgroep Mineralen.

14 november Haaientanden van de Luberon (Provence, Frankrijk) door Mai Arets.

12 december Bespreking van de onlangs verkregen collectie van wijlen Dhr. van IJsselstein (Carboon, Krijt en Brunssumerheide) door Wiel Schins.

In het museum is op de eerste verdieping bovendien door de leden van de verenging een permanente tentoonstelling ingericht. Hierin worden de verschillende geologische aspecten van Zuid-Limburg behandeld aan de hand van stenen, mineralen, fossielen en kaarten met toelichtingen.

Iedere tweede dinsdag van de maand is er een bijeenkomst in Museum Valkenburg. De ingang is aan de voorkant van het museum aan de Grotestraat Centrum 31. De bijeenkomsten beginnen om 19.30 uur en eindigen omstreeks 22.00 uur. Hier zijn ook niet-leden van harte welkom!

Voor meer informatie verwijzen we naar de website https://geologie.nu/regionaal/ngv-afdeling-limburg-homepage/