Op 18 september houdt Paul de Jong een tweede lezing over het rampjaar 1672 en de verwoesting van Kasteel Valkenburg. Er zijn nog een paar plaatsen vrij, dus meld je snel aan via de website van het museum.

Deze zondag zal het gaan over de volgende onderwerpen:

1. Lodewijk XIV (Zonnekoning) en stadhouder Willem III in deze streek.

In 1672 was Lodewijk XIV bij Maastricht, en in 1673 bij en in Maastricht. In 1672 was Willem III bij en in Maastricht en Valkenburg. Waarom kwamen ze hierheen? Wat voor ellende ontstond er op het platteland van het Land van Valkenburg? Hoe werd toen oorlog gevoerd? Hoe zat de logistiek in elkaar?

1. Josua de Grave en Valentijn Klotz, een tekenaars duo van Kasteel Valkenburg van vóór de verwoesting.

Dankzij Josua de Grave en Valentijn Klotz kunnen we ons een beeld vormen van Kasteel Valkenburg van voor de verwoesting. Hoe betrouwbaar is hun weergave? Hoe zijn ze kunsthistorisch te plaatsen?

1. De staatkundige en religieuze situatie in de regio Valkenburg rond 1672.

Wat vonden de katholieke inwoners van de komst van de katholieke Fransen? Wat vonden deze zelfde inwoners van de verwoesting van het kasteel door de Staatse, protestantse overheid? Dachten ze er anders over dan wij zouden verwachten?

Tevens biedt het museum een aantal rondleidingen aan in het kader van de expositie Rampjaar 1672, Kasteel Valkenburg opgeblazen. De rondleidingen zullen plaatsvinden op donderdag 22 september en donderdag 6 oktober, telkens van 14 tot 15 uur. De rondleidingen zijn gratis voor museumbezoekers.

Entreeprijs museum 8 Euro of Museumjaarkaart.

Het verdient onze voorkeur bij de lezingen als u tevoren uw komst aankondigt. Dat kan via de website https://reserveer.museumvalkenburg.nl/reserveer-lezing-18-september-2022/ , e-mail (info@museumvalkenburg.nl) of telefonisch (043-601 63 94). Entreeprijs museum 8 Euro of Museumjaarkaart.

In de Museumshop zijn boeken te koop die speciaal inhaken op thema’s van het Rampjaar, de geschiedenis van de vestingstad en het Land van Valkenburg. In het spoor van de Prins, Valckenborgh, geschiedenis en archeologie van de middeleeuwse vesting’, ‘Huys Geul; een verdwenen huys; een blijvend verhaal’, Philippe van Gulpen 1792-1862 en diverse jaarboeken Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal. En het spannende tienerboek: Zoektocht naar Brechtje.

Daarnaast zijn er nog (gratis) digitale bestanden verkrijgbaar bij het museum. Paul de Jong is schrijver van ‘Kasteel Valkenburg 1672 van belegering tot verwoesting; de oorlog van alle kanten’ en Peter Scheele ‘Josua de Grave en Valentijn Klotz in en bij Maastricht’ Tevens kunt u in de museumshop ook inschrijven voor het boek van Frank Hovens ‘In de armen van Maas, Geul en de Watervalderbeek’.