Ad Himmelreich (Alkmaar, 1954) bouwde als conservator van de provincie Limburg dertien jaar aan een kunstcollectie die zijn gelijke niet kent. Het gouvernement groeide onder Himmelreich uit tot een museum met 1350 werken dat kunst uit deze provincie in al zijn smaken laat zien. Als pensionado vertelt Ad Himmelreich ons in zijn lezing op zondag 29 oktober om 15 uur graag meer over kunst en vriendschap.

In de kunstgeschiedenis is dikwijls sprake van Scholen, Bewegingen, Groepen en andere begrippen, waarin meerdere kunstenaars worden ondergebracht. Zulke geschiedschrijving, waarbij vaak werken onderling worden vergeleken, gaat vaak voorbij aan de kunstenaars en hun relaties met anderen uit hun intieme omgeving.

De lopende tentoonstelling in Museum Valkenburg Drie vrienden, met werk van Appie Drielsma, Gijs Gijsbers en Jef Wishaupt, biedt aanleiding om eens stil te staan bij de belangrijke betekenis van vriendschap binnen en rondom de kunst.

U kunt zich aanmelden voor deze lezing door een mail te sturen naar: reserveer@museumvalkenburg.nl met vermelding van lezing ‘Vriendschap en de kunst, uw naam en het aantal personen.