Lezing over digitalisering van kunst door Dr. Tom Luyten

Het aanbod van bestaande kunstvormen, zoals literatuur, film en muziek is veranderd door de opkomst van nieuwe media. De invloed van digitale technologie op onze cultuur is groot. Kunstenaars, culturele organisaties en de overheid gaan op verschillende manieren met deze invloed om. Sommigen vinden het leuk om te experimenteren met nieuwe media, terwijl anderen juist elke verandering willen tegenhouden. Bovendien gaan technologische vernieuwingen erg snel, waardoor veranderingen elkaar voortdurend opvolgen. Al met al is het terrein van digitale kunst en cultuur een complex en dynamisch geheel dat veel interessante en relevante vragen oproept. Tijd voor een lezing in Museum Valkenburg.

NFTs kwamen de afgelopen tijd vaak in het nieuws. Eerst omdat er enorme bedragen in om gingen, nu omdat de bubbel lijkt te zijn gebarsten. Maar wat zijn NFTs en hoe heeft dit medium de wereld van de digitale kunst door elkaar geschud? Is er artistieke waarde achter de speculatie en is de kunst die op deze manier te koop wordt aangeboden daadwerkelijk anders en revolutionair? Waarom worden er monster-bedragen betaald voor een digitaal plaatje en hoe ziet de toekomst van digitale kunt eruit?

Vanuit zijn rol als media kunstenaar en docent aan het Maastricht Institute of Arts schept Dr. Tom Luyten duidelijkheid op basis van zijn eigen ervaringen in de NFT wereld. Verwacht een kritische lezing met veel voorbeelden en anekdotes die een genuanceerd en onderbouwd beeld schept.

Naast zijn kennis over de digitalisering van kunst heeft Tom Luyten met design ook talloze innovatieve oplossingen in de zorg gerealiseerd, zoals een digitaal raam voor demente bejaarden. Zijn belangrijkste drijfveer hierbij is het combineren van esthetiek en menselijkheid in de technologie.

De lezing vindt plaats op vrijdag 24 februari om 19.00 uur in Museum Valkenburg.

Wilt u de lezing op 24 februari  september bijwonen, meld u dan vóór 20 februari aan bij Museum Valkenburg, reservering-link, e-mail: info@museumvalkenburg.nl of telefonisch (043) 601 63 94 .

Deelname € 8,00 (entree gehele museum en bijwonen van de lezing samen). Museumkaart, begunstigerspas, vriendenpas en ICOMkaart geldig). Gratis toegang voor kinderen tot twaalf jaar onder begeleiding.