In het kader van de tentoonstelling “Horen, zien en voelen” zal  op donderdag 4 april om 19 uur een boeiende lezing plaatsvinden over tinnitus in het Museum Valkenburg. Zo’n 2 miljoen Nederlanders hebben in meer of mindere mate last van irritant gepiep of gesuis in hun hersenen. En dan de hele dag. Niet gek dat onderzoekers op zoek zijn naar een oplossing tegen deze aandoening, maar die is nog niet gevonden.

De lezing belicht de intrigerende band tussen kunst en wetenschap door de verhalen van vijf iconische figuren: Jheronimus Bosch, Francis de Goya, Vincent van Gogh, Edvard Munch en Ludwig van Beethoven. Ondanks hun strijd met tinnitus, slaagden deze kunstenaars erin hun aandoening om te zetten in een bron van creatieve inspiratie.

De presentatie wordt verzorgd door Dyon Scheijen, klinisch fysicus – audioloog en beeldend kunstenaar. Scheijen zal dieper ingaan op hoe tinnitus niet alleen een uitdaging kan zijn, maar ook een bron van veerkracht en innovatie kan zijn. Door de verhalen van deze grootheden uit de kunstgeschiedenis te verkennen, worden de grenzen tussen kunst en wetenschap vervaagd, en worden nieuwe inzichten geboden in de menselijke ervaring.

“We zijn verheugd om deze unieke lezing te mogen presenteren, die het publiek zal inspireren en uitdagen om anders te kijken naar zowel tinnitus als creativiteit,” aldus Jolanda Rikers bestuurslid Museum Valkenburg.

U kunt zich aanmelden voor deze lezingen door een mail te sturen naar: reserveer@museumvalkenburg.nl met vermelding van de lezing uw naam en het aantal personen.