Naast de reeds geplande lezingen op 26 mei (Ilse Wielage over kunst) en 2 juni (Ineke Beeling over Kastelen), heeft Museum Valkenburg Tonny Strouken bereid gevonden om zijn historische wielerbeelden met ons te delen op zondag 9 juni om 11 uur.

Geen enkele helling waar ter wereld was zó vaak scherprechter in wielerwedstrijden van internationale allure als de Cauberg in Valkenburg. Ga maar na: vijf keer finish van het WK wielrennen op de weg (een absoluut record), twee keer aankomst van de Tour de France, zestien keer finish van de Amstel Goldrace, 23 keer NK op de weg voor profs, zes keer aankomst Olympia’s Tour, doortochten van de Vuelta en Tour de France voor vrouwen, Ronde van Nederland, Binck Bank Tour én WK Cyclocross. Het was nog een met kiezel en zand bestrooide helling toen de Cauberg in Valkenburg, bijna 100 jaar geleden, voor het eerst in het parkoers van een wielerwedstrijd werd opgenomen. Nota bene vanuit Heerlen, waar een plaatselijk comité een wielerwedstrijd organiseerde en zich op de koers door Zuid-Limburg geen grotere uitdaging dan de Cauberg kon voorstellen. De mythe van de Cauberg was geboren en het steile grindpad zou uitgroeien tot ‘de berg der kampioenen’. Van Briek Schotte tot Philip Gilbert en van Joop Zoetemelk tot Jan Raas: op de Cauberg streden én wonnen de grote kampioenen van het mondiale wielrennen.

De Cauberg liep als een rode draad door de imposante loopbaan van Tonny Strouken. Dat leverde een schat aan historische beelden op, maar ook talloze anekdotes en wetenswaardigheden die Strouken op boeiende wijze gaat vertellen én vertonen in Museum Valkenburg.

Reserveren is noodzakelijk via reserveer@museumvalkenburg.nl  met vermelding van ‘Cauberg’ en het aantal personen. Museumkaart gratis entree, studenten 50% korting, Vrienden en Begunstigers gratis entree 2 personen.