Ook dit najaar verzorgt de Nederlandse Geologische Vereniging afdeling Limburg weer elke maand een bijeenkomst met lezing in ons museum.

Dinsdag 13 september 2022 vertelt Johan Vellekoop over: “Een tijdelijke ontsluiting bij Euverem: nieuwe inzichten in de Campanien/Maastrichtien-grens in het type-Maastrichtien “. Een wat wetenschappelijker verhaal, meer voor ingewijden.

Op 11 oktober presenteert Eric Nieuwenhuis de mooiste en interessantste vondsten van de eigen leden, gevonden tijdens de Krijt-excursies in 2020 en 2021. Het gaat over fossielen uit de mergel, voor eenieder leuk om te zien wat deze mensen allemaal vinden in de groeves in Z-Limburg.

8 november neemt Jacques Feijen u mee naar het roze zand van Sardinië. Wat je allemaal over zand kunt vertellen is fascinerend, er zijn ontzettend veel soorten.

Op 13 december sluiten we de reeks van dit jaar af met Sjir Renkens, die spreekt over de Formatie van Kunrade. Dat gaat dan over de bekende harde bouwsteen die we Kunrader steen noemen. Geologen proberen steeds meer te weten te komen over dat materiaal, omdat het zo afwijkt van de gewone zachtere mergel, terwijl ze uit dezelfde geologische periode stammen.

De Nederlandse Geologische Vereniging afdeling Limburg is een bloeiende vereniging, met ruim 300 leden. Veel mensen, jong en oud komen op deze wijze letterlijk in aanraking met de historie van geologisch het meest interessante stukje van ons land. Het onderzoeken en uitdragen van de kennis van de geologische historie is en blijft de missie van de vereniging. Sinds 1971 is een uitgebreide collectie fossielen en gesteenten te zien in het Museum Valkenburg.

Heb je zelf een fossiel of steen gevonden en wil je er meer over weten? Of heb je een andere vraag over geologie? Kom dan naar een van bovengenoemde bijeenkomsten, steeds de 2e dinsdag van de maand in Museum Valkenburg. Ook niet-leden zijn van harte welkom, ook voor vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen. Als u het leuk vindt, kunt u ook lid worden.

Wanneer: Iedere 2e dinsdag van de maand

Aanvang: 19.30 uur, hoofdingang