Op 6 december 2022 is het 350 jaar geleden dat het Staatse garnizoen van Maastricht zich opmaakte voor vertrek naar Valkenburg om op 7 december 1672 de hoogteburcht in te nemen. Op 10 december volgde het opblazen van dit kasteel, in aanwezigheid van stadhouder-legeraanvoerder Willem III. Deze gebeurtenissen zijn aanleiding om in de lezingen de blik te richten op wat zich tijdens het Rampjaar 1672 in de regio Maastricht / Valkenburg afspeelde en wat Lodewijk XIV en Willem III ertoe bracht om zich tijdelijk juist hier op te houden. Het ‘Hollandse’ verhaal blijft buiten beschouwing. In de lezingen komt nog niet eerder gebruikt bronnenmateriaal aan de orde.

Programma:
20:00                 Welkomstwoordje René Paulssen, voorzitter Stichting Kasteel van Valkenburg en
van Kees Schaapveld, voorzitter van de Kring Valkenburg en Heuvelland van het
LGOG
20:10                 Paul de Jong: Motieven en propaganda van Willem III en Lodewijk XIV in 1672
20:30                 Lotte van de Ven: Het belang van de Maas, Maastricht en Valkenburg
20:45                 Pauze met gratis koffie en vlaai
21:00                 Paul de Jong: Oorlogsvoering en Logistiek
21:30                 Lotte van de Ven: De genadeslag voor het kasteel van Valkenburg, en de 4 dagen
hieraan voorafgaand
21:45                 Vragen
22:00                 Einde

Paul de Jong (Drs. Universiteit van Amsterdam) was van 1975 tot 2009 leraar Nederlands aan het Jeanne d’Arc College / Porta Mosana College te Maastricht. Gastconservator was hij voor de tentoonstelling ‘Rampjaar 1672; Kasteel Valkenburg opgeblazen’ in Museum Valkenburg.

Lotte van de Ven is sinds 2020 werkzaam als Coördinator Gidsen en Historie voor Stichting Kasteel van Valkenburg. Als projectleider is zij betrokken bij alle historische onderzoeken en archeologische opgravingen van de Kasteelruïne en de Fluweelengrot.

Parkeren: Walramplein (afstand naar museum 170 m); Berkelplein (320 m); Odapark / Polfermolen, Prins Bernardlaan (500 m).

Graag vooraf aanmelden: https://reserveer.museumvalkenburg.nl/reserveer-lezing-lezingen-over-het-rampjaar-1672/