Onlangs werd aan de Geleense kunstenares Michelle Faaij gevraagd of ze wilde deelnemen aan het TV-progamma ‘Sterren op het Doek’. Doordat Michelle vier keer op rij genomineerd werd voor ‘De Nederlandse Portretprijs’ viel haar werk bij het tv-team op.

Ze hoefde niet lang na te denken en zei meteen ja.

Een paar weken geleden reed ze voor de opnames naar Amsterdam, de geboortestad van Clairy Polak. Onderweg dacht ze na over hoe ze zou gaan werken. ‘Ik besloot dicht bij mezelf te blijven en te doen wat ik altijd doe. In elk portret probeer ik met olie- of waterverf de essentie te vangen van wie iemand is. Dat kan een bepaalde blik of houding zijn, maar ook een pakkend beeld. Met dit laatste wil ik mensen wel eens aan het denken zetten, maar het kan ook minder doordacht zijn en alleen een zo puur mogelijk beeld zijn van iemand schetsen, zoals bij Polak. Bij haar zag ik onder meer iemand zonder fratsen en met een geïnteresseerde oprechte blik’.

Na hun eerste ontmoeting kreeg Michelle twee weken de tijd om haar schilderij af te maken. Daarna ging ze terug naar Amsterdam voor de onthulling.

In elke uitzending kiest de BN’er welke van de drie portretten het mooiste, of het meest gelijkend is. Clairy Polak koos bewust voor het werk van Michelle Faaij.

Michelle Faaij exposeerde in het eerste kwartaal van 2020 in Museum Valkenburg (meer info: https://www.museumvalkenburg.nl/?s=faaij&lang=nl).