Gemeente Valkenburg is wandelgemeente van Nederland. Nu het wandel en toeristenseizoen van start is gegaan, kunt u bij Museum Valkenburg ook terecht voor boeken met wandelroutes en informatie over het mooie Limburg en specifiek over het heuvelland.

In de wandelreeks van uitgeverij TIC heeft het museum een aantal wandelboeken  zoals `de mooiste heuvelland routes` van Jo Knubben  (€12,50). Hierin vindt u 13 bourgondische rondwandelingen door het heuvelland en de Voerstreek  voorzien van overzichtelijke kaarten, genummerde etappes en goede beschrijvingen van bezienswaardigheden.

Echte aanraders  zijn `Zuid/Limburg Vier seizoenen tegen het licht` en ‘de Geul-een grensoverschrijdende schoonheid’ van Martina en Guus Reinartz (€24,95). In het eerste boek staan De prachtige en boeiende foto´s van bepaalde plekken in verschillende jaargetijden. Alle foto´s zijn voorzien van het dialect waar de foto is genomen, maar ook in het Nederlands, Duits en Engels. In het boek over de Geul wordt u al wandelend meegenomen door het Geuldal in Nederland en België met de prachtige natuur, de culturele schatten  gevormd in de lange wisselwerking tussen natuur en mens.

Het museum heeft ook boeken specifiek over Valkenburg, zoals ‘Gezichten van Valkenburg’ van Hans Hoenjet. In dit boek vindt u geen mooie, gelikte plaatjes van cultuurhistorisch monumenten, folklore en heuvellandschappen maar een verassend en opgesmukt beeld van het massa toerisme en de stille verborgen kant van Valkenburg tussen  1949 en 1989.

Het museum heeft natuurlijk ook veel boeken over de geschiedenis, archeologie en geologie van Valkenburg en kunstboeken.  Kortom, zeker de de moeite waard om de (gratis) museumshop eens te bezoeken.