In september 2019 is het 75 jaar geleden dat Valkenburg, als een van de eerste plaatsen in Nederland, bevrijd werd van de Duitse bezetters. Met name Amerikaanse geallieerden werden lange tijd in Valkenburg en omgeving gestationeerd. Pas na maanden van lange en hevige strijd werd de rest van Nederland bevrijd.

75 jaar bevrijding zal in Nederland uitgebreid in de aandacht komen, zo ook in Valkenburg aan de Geul. In Museum Valkenburg zal een tentoonstelling worden ingericht specifiek over de bevrijding van Valkenburg en omgeving.

Medio januari gaan we een oproep doen via onze website aan de plaatselijke bevolking om verhalen rond de bevrijding van Valkenburg door te geven en om foto’s, curiosa en andere getuigenissen van de Bevrijdingsdagen in september 1944 uit te lenen voor de tentoonstelling in het museum.