Valkenburg is in 2019 Bokkenrijdersstad geworden. Hiervoor heeft Museum Valkenburg een oorkonde en bokkenrijdersvlag cadeau gekregen van het internationaal Bokkenrijdersgenootschap. Het is de bedoeling dat de vlag elk jaar op 11 mei wordt gehesen. Op 11 mei 1772 werd de chirurgijn Joseph Kirchhoffs ter dood gebracht, een van de prominentste slachtoffers van de klopjacht op leden van de Bokkenrijdersbende.

Na 1773 werden zeker tachtig ‘Bokkenrijders’ uit het Land van Valkenburg terechtgesteld. Zij werden opgehangen op de Lommelenberg, de huidige Emmaberg. Jaren geleden is op de gevel van Museum Valkenburg al een gedenksteen onthuld voor de Bokkenrijders die hier de strop kregen. Nu 250 jaar na dato wordt op 11 mei jaarlijks de speciale bokkenrijdersvlag gehesen.

Bij de lopende expositie ‘ Crises en Catastrofes’ in Museum Valkenburg wordt onder meer de stadsbrand in hetzelfde jaar 1773 herdacht. In de maand oktober vinden in Valkenburg diverse bokkenrijders activiteiten plaats en het museum zal een speciale expositie aan deze beruchte bende wijden.