Ook dit jaar organiseert de Museumvereniging / Museumkaart van 19 t/m 25 april de Museumweek 2021, dit keer op een speciale manier en wel: online!

Alle musea zijn gevraagd om één eigen ‘pronkstuk’ te delen via de website museum.nl.

Museum Valkenburg doet mee met: https://www.museum.nl/nl/museum-valkenburg/pronkstuk/spelende-kinderen, hieronder ons ingezonden ‘pronkstuk’:

GUILLAUME STASSEN

Museum Valkenburg presenteert met gepaste trots werk van de betreurde en tegelijk zo getalenteerde schilder Guillaume Stassen, van wiens oeuvre een belangrijk deel in haar bezit is. Guillaume Stassen, die in 1923 het levenslicht zag, had het in zich om een van de vaandeldragers van de Limburgse beeldende kunst in de twintigste eeuw te worden.

Al op jeugdige leeftijd vestigde hij zich in 1940 in Amsterdam om zich verder te bekwamen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst. Snel maakte hij daar deel uit van een groep streek – en vakgenoten, de zgn. Limburgse Amsterdammers, die in die moeilijke oorlogsjaren tegen alle verdrukking in rijpten en zich ontwikkelden. Ze maakten naam en exposeerden uiteindelijk in 1954 gezamenlijk in het Stedelijk Museum van Amsterdam.

Vermeldenswaard is het dat het affiche van deze tentoonstelling door Guillaume Stassen ontworpen was. Uiteindelijk bleek het talent van Stassen toch de bloem die in de knop werd gebroken. In 1955 kwam hij op 31-jarige leeftijd te overlijden, als gevolg van een hoofdletsel dat hij tijdens zijn tewerkstelling in Duitsland door zware mishandeling opliep.

Voor zijn strijd voor de vrijheid betaalde hij met zijn leven de hoogste prijs, waar hij zich zijn artistieke vrijheid nooit heeft laten ontnemen. Daarvan getuigt dit schilderij, dat de titel “Spelende kinderen” draagt, op overtuigende wijze.