In 2022 zijn er weer de maandelijks bijeenkomsten  van de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG  in Museum Valkenburg. Heb je vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen, kom dan eens naar deze bijeenkomsten. Ze worden gehouden op de tweede DINSDAG van de maand (behalve juli en augustus) en beginnen om 19.30 uur in het Museum Valkenburg, hoofdingang. Ook niet-leden zijn van harte welkom!

Dit jaar staan de volgende interessante lezingen op het programma:

14 juni 2022      Einstein Telescoop en zwaartekrachtgolven – Gideon Koekoek

13 september 2022     Een tijdelijke ontsluiting bij Euverem: nieuwe inzichten in de  Campanien/Maastrichtien-grens in het type-Maastrichtien – Johan Vellekoop

11 oktober 2022     Vondsten NGV Limburg-leden tijdens Krijt-excursies in 2020 en 2021 – Eric Nieuwenhuis

08 november 2022 Het roze zand van Sardinië – Jacques Feijen

13 december 2022 Formatie van Kunrade – Sjir Renkens

JULI EN AUGUSTUS ZIJN ER GÉÉN BIJEENKOMSTEN.

De avonden beginnen met een korte inleiding, waarbij geologische nieuwtjes en nieuwe boeken onder de aandacht gebracht worden. Dan volgt een lezing, vaak met dia’s, over een geologische onderwerp en een discussie hierover. Tenslotte komen de vondsten ter tafel, die de leden meebrengen. Aangezien de afdeling Limburg over een aantal deskundige geologen en amateurs beschikt, kunnen de meeste vondsten uit de omgeving snel worden gedetermineerd.

In Museum Valkenburg is bovendien door onze leden een permanente tentoonstelling ingericht. Hierin worden de verschillende geologische aspecten van Zuid-Limburg behandeld aan de hand van stenen, mineralen, fossielen en kaarten met toelichtingen.