Elke maand organiseert de Geologische Vereniging interessante in Museum Valkenburg lezingen over geologische thema’s. Op  dinsdag 11 april vindt de lezing  ‘Bryozoa uit de Kunrader facies’ door Oliver Kesselhut plaats.

ln deze lezing wordt de unieke bryozoa-fauna van de Kunrader facies voorgesteld. Het studiemateriaal werd verzameld tijdens de aanleg van het Natuurtransferium te Voerendaal naast de Kunrader Steengroeve. De focus van de lezing ligt vooral op de bijzondere preservatie-toestanden en enkele unieke ontdekkingen. Sommige soorten zijn bijvoorbeeld onbekend in de Maastrichtse facies, maar al lang beschreven uit Noord-Duitsland. Sommige uit de Maastricht bekende soorten vertonen in de Kunrader afzettingen details, die tot nu toe in de wetenschappelijke wereld onbekend waren. En verder bevatten de bovenste Krijtlagen in het gebied van het Kunder Natuurtransferium tientallen onbeschreven soorten, waarvan enkele tijdens de lezing worden getoond. De zeer interessante en rijke Kunrader bryozoa-fauna wordt met veel foto’s en met informatie over de stam (phylum) der bryozoa gepresenteerd. U zult een fantastische kleine wereld ontdekken van direct naast de koeweide.

De bijeenkomsten van de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG worden gehouden op de tweede DINSDAG van de maand en beginnen om 19.30 uur in het Museum Valkenburg, hoofdingang.

Heeft u vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen, kom dan eens naar deze bijeenkomsten. Ook niet-leden zijn van harte welkom.