Museum Valkenburg toont van 9 juni t/m 8 september 2024 in de bovenzaal de expositie ‘Op zoek naar de kern’, waarin de bijzondere houtskooltekeningen van Lisanne Sloots worden gecombineerd met de plastische beeldhouwwerken van Angelique Cremers.

Lisanne Sloots, dochter van de kunstenaar Benno Sloots uit Voerendaal, volgde haar opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze woont en werkt in Amsterdam. Lisanne construeert ‘innerlijke landschappen’ waarin haar materiaalgebruik een onlosmakelijke rol speelt. In plaats van houtskool te kopen, maakt ze gebruik van houtskool dat ze zelf stookt van gevonden takken. Met verbrande takken van bijvoorbeeld de Kardinaalsmuts of de Vleugelnoot, weet ze diverse grijstonen en structuren op te roepen.

Na haar opleiding beeldhouwen aan de Stedelijke Academie voor Plastische Vormgeving in Genk en schilderen aan de Kunstacademie in Maasmechelen werkt Angelique Cremers (1966) al vele jaren als autonoom kunstenaar. Het atelier van Angelique is gevestigd in hartje Sittard. Hier werkt ze dagelijks aan haar beelden. De bronzen sculpturen worden aan de hand van studies naar levend model ontworpen. Hierna worden aan de kernbeelden van klei andere materialen toegevoegd om, middels abstractie en vervreemding, een bepaalde emotie te creëren.