Bezoek voorafgaand aan Bok en Blues op zondag 22 oktober om 12 uur de opening van de unieke expositie van de drie kunstenaarsvrienden: Appie Drielsma, Gijs Gijsbers en Jef Wishaupt.

De internationaal bekende en veelzijdige beeldend kunstenaar Appie Drielsma (1937-2014) was opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Jan van Eyckacademie in Maastricht. Grote werken zijn van zijn hand zijn de deuren van de St. Servaasbasiliek en van de Synagoge in Meerssen, het Nationaal Herdenkingsmonument in concentratiekamp Mauthausen, herdenkingsmonument voor Joodse kinderen van Maastricht in Jeruzalem en Oorlogsmonumenten in Den Haag en Enschede.

Gijs Gijsbers (1935-1975) begon zijn opleiding aan de academie in Arnhem. Hij werd beschouwd als een veelbelovend kunstenaar met tentoonstellingen in Amsterdam, Leiden, Parijs, Eindhoven en het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Hij overleed in 1975 aan de gevolgen van een noodlottig ongeval.

Edelsmid en beeldhouwer, Jef Wishaupt (1940) is opgeleid aan de Stadsacademie in Maastricht.  Zijn oeuvre is omvangrijk en bevat naast sculpturen en sieraden ook portretten en grafmonumenten. Werken in binnen- en buitenland in de openbare ruimten.

Op 29 oktober om 15.00 uur zal Ad Himmelreich in Museum Valkenburg nog een aanvullende lezing geven met als titel ‘Over Vriendschap en Kunst’.