Tijdens de Nationale Archeologie Dagen 2019 vonden in het museum activiteiten plaats die gericht waren op archeologie. Op de Middenverdieping is een blijvende tentoonstelling ingericht, waarin de geschiedenis van Valkenburg centraal staat. Leden van de Archeologische werkgroep waren aanwezig om het een en ander toe te lichten.

Kinderen konden in de huid van een archeoloog kruipen: handschoentjes aantrekken en zoeken maar… Vervolgens konden ze bijvoorbeeld van het gevonden materiaal de herkomst  achterhalen.  Het materiaal kon vergeleken worden met de aanwezige voorwerpen in de verschillende kastjes en vitrines op de Middenverdieping van het museum. Met enkele scherven konden de kinderen na het puzzelen ook daadwerkelijk provisorisch een kan of pot met plakband aan elkaar plakken.

Op de tweede verdieping konden bezoekers een kijkje nemen in het Open Restauratieatelier. Hier werken vrijwilligers aan verschillende projecten. Het archeologisch materiaal, veelal afkomstig uit opgravingen in en rond Valkenburg, wordt schoongemaakt, mogelijk geprepareerd en gearchiveerd. In het atelier zijn leuke resultaten te bekijken, die uiteindelijk een plekje zullen krijgen in de tentoonstelling op de Middenverdieping.

De tentoonstelling “Reis door de Tijd” op de Middenverdieping is doorlopend te zien. Hier komt de geschiedenis van Valkenburg aan bod. Van geologie tot de Prehistorie, de Romeinen, de Middeleeuwen en het toerisme. Voor jong en oud is er een speurtocht beschikbaar.

Elke woensdag is er van 14 uur tot 16 uur Open Restauratie Atelier. Hier is iedereen van harte welkom, die geïnteresseerd is in archeologie, puzzelen met scherven of gewoon om een kijkje te nemen.