Op 9 november j.l. vierde de Limburgse afdeling van de Nederlandse Geologische Vereniging haar 70 jarig bestaan. Een bloeiende vereniging die zich toelegt op de geologie van Zuid Limburg.

Meer dan 100 geïnteresseerden namen deel aan de jubileumdag. Na de gebruikelijke speeches werd door de voorzitter van de vereniging, dr. Ir. Wiel Schins, het eerste exemplaar van een nieuwe geologische wandeling overhandigd aan dhr. Remy Meijers, wethouder bij de gemeente Valkenburg.

Aansluitend werd de geschiedenis van de Limburgse ondergrond in een notendop verteld. Hierna werd de mogelijkheid geboden de vernieuwde Geologiezaal in het museum te bezoeken. Hier is een indrukwekkende collectie gesteenten en fossielen uit de regio te zien, en het Felder-kabinet, genoemd naar de grondleggers van de vereniging. Leden van de vereniging konden het een en ander toelichten en vragen beantwoorden.

Tijdens een verzorgde lunch was er gelegenheid om vele microfossielen en gesteenten onder microscopen te bekijken en geologische proefjes uit te voeren. Hoe is de lössgrond hier in Zuid-Limburg terecht gekomen? Wat gebeurt bij aard- en  zandverschuivingen? Nog vele andere geologische vraagstukken werden op een simpele manier uitgelegd, mede dankzij door de collega-vereniging Mente et Malleo uit Weert beschikbaar gesteld materiaal.

’s Middags konden liefhebbers een deel van de nieuwe geologische wandeling in en om Valkenburg lopen. De vereniging heeft een unieke wandeling uitgezet met als thema “ Mergel & Meer, wandelen door miljoenen jaren aardhistorie van Valkenburg. Valkenburg door de ogen van een geoloog ”. Er is een boekje van de wandelroute met een duidelijke toelichting over wat te zien valt tijdens de wandeling. Dit boekje is vanaf heden verkrijgbaar bij het museum.

Bij terugkeer in het museum gaf dr. John Jagt van het Natuurhistorisch Museum te Maastricht een lezing over de Mosasaurus, “Wat was de Mosasaurus, ons grootste fossiele monster, eigenlijk voor een dier? “.

De dag werd afgesloten met een gezellige borrel.

De vereniging organiseert meerdere vrij toegankelijke lezingen door het jaar in het Museum Valkenburg.  Hou hiervoor de website van het museum in de gaten.