Museum Valkenburg toont momenteel werk van de in Maastricht geboren Charles Hollman (1877- 1953). Behalve de vele landschappen bestaat het oeuvre van Hollman uit een groot aantal schilderijen van de bruggen in Maastricht, uitgewerkt met een stormachtige pathetiek die haaks staat op het modieuze en elegante werk van zijn leermeester Robert Graafland.

Op het schilderij ‘De Mijn’ is te zien dat Hollman ook onmiskenbaar wordt aangetrokken tot de onvoorstelbare kracht van machines, fabrieken, mijnen en tot de arbeiders die deze krachten onder controle houden. Hij heeft een grote voorliefde voor het schilderen van grote industrieën en de bijbehorende bedrijvigheid.

Het werk van Hollman is niet alleen impressionistischer dan het werk van zijn leermeester Robert Graafland ooit is geweest, maar ook onstuimiger.

De tentoonstelling ‘Charles Hollman’ Impressionist pur sang is tot en met 13 april te zien. Kijk hier voor meer informatie: https://www.museumvalkenburg.nl/agenda/charles-hollman-impressionist-pur-sang/