“Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat zeker niet. Elkaar kunnen horen – het fundament van communicatie en verbinding.

De titel van de tentoonstelling ‘Horen, zien en voelen’ is meesterlijk verwoord door curator Resi Vervoort en tentoonstellingsmeester Jos Solberg. Prachtig hoe alles tot een geheel wordt neergezet.

In deze tentoonstelling gaat het niet alleen om het horen en zien van kunst, maar ook om het voelen van emoties die verborgen liggen in de verhalen die verteld worden. Want wat voor velen van ons zo vanzelfsprekend lijkt, wordt duidelijk anders belicht in de onthullende verhalen van Jan van Genk en Charles Eyck.

We hebben bij de opening de eer gehad het levensverhaal van  exposant Jan van Genk te ontdekken, en zijn bijzonder vereerd dat hij hierbij aanwezig was. Onze gedeelde ervaring in eerdere exposities getuigt van wederzijds respect voor elkaars werk.

Elk kunstwerk in deze tentoonstelling draagt een verhaal met zich mee, een verhaal dat tot leven komt wanneer u de tijd neemt om ernaar te kijken en het doek de gelegenheid geeft zijn verhaal te vertellen. Als “een spiegel voor de geest” (Frans Kemps).

Ik hoop dat de bezoekers niet alleen genieten van de kunst, maar ook in gesprek gaan met medebezoekers en de diverse stichtingen die vertegenwoordigd zijn: Stichting Hoormij, Stichting Oorfonds, Stichting Ogen en Oren Tekort, en Stichting Ushersyndroom.

Het drieluik dat u ziet is speciaal gemaakt om deze stichtingen te ondersteunen. De komende twee maanden zal het beschikbaar zijn in een online veiling, in de hoop dat de waarde ervan erkend wordt en een substantiële bijdrage kan leveren aan deze nobele doelen.

Laat uw eigen stem weerklinken in de akoestisch absorberende doeken en laten we samen een harmonieuze symfonie van steun en begrip creëren.

Horen is meer dan enkel de oren!”

Dyon Scheijen

De tentoonstelling is nog tot en met 14 april te zien in Museum Valkenburg. Op zondag 25 februari en 17 maart geeft Dyon Scheijen om 14 uur lezingen over kunst en wetenschap. U kunt zich hiervoor aanmelden door een mail te sturen naar: reserveer@museumvalkenburg.nl